آشنایی با ساختار منبع کویل دار
نوشته شده توسط : علیزاده

منبع کویل دار و طرز کار آن :

یکی دیگر از تجهیزات موتورخانه ای در بسیاری از ساختمانها و آپارتمانها مسکونی و اداری و تجاری ، منبع کویل دار می باشد که از بخار تولید شده توسط دیگ ابگرم یا بویلر استفاده می کند و آب گرم مورد نیاز این واحد ها را تا دمای 60 درجه سانتیگراد تهیه می کند. مولد آب گرم خانگی یا همان منبع کویل دار برای تامین آب گرم بهداشتی با استفاده از آب گرم یا بخار خروجی دیگ استفاده می شود. آب گرم یا بخار دیگ برای تبادل حرارت بین سیم پیچ و آب سرد اطراف لوله ها از طریق لوله های سیم پیچ گردش می کند. این تجهیزات بسته به محل نصب در دو نوع عمودی و افقی تولید می شود. به منبع کویل دار در زبان انگلیسیWater GeneratorDomestic Hot گفته می شود. این اصطلاح به معنای مولد آب گرم خانگی می باشد. در واقع منبع کویل دار دارای یک ژنراتور تولید کننده آب گرم مورد نیاز انسان است. این ژنراتور آب گرم اساساً از یک لوله عمودی با پورت‌هایی در بالا و پایین و یک ژاکت لوله‌ای بیرونی با دو درگاه بالا و دو درگاه پایینی تشکیل شده است که با فاصله مناسب دو یا چند ژنراتور را به صورت موازی متصل می‌کند. در حین کار، لوله(های) داخلی ژنراتور یا ژنراتورها به آب گرم متصل می شود. مخزن ذخیره و لوله (های) بیرونی به دیگ آب گرم ( به عنوان مثال، دیگ بخار در کوره خانگی )متصل است.

بعبارتی ساده باید بگوییم که  اختراع اکثر سیستم های آب گرم خانگی دارای وظیفه دوگانه گرم کردن خانه با تامین آب گرم به رادیاتورها یا کانکتورهای مناسب و گرم کردن آب برای مصارف خانگی هستند. آب گرم رادیاتورها مستقیماً در دیگ گرمایش گرم می شود و توسط یک پمپ گردشی با دمای کنترل شده به رادیاتورها منتقل می شود. از طرف دیگر، آب گرم خانگی معمولاً در یک کویل جداگانه گرم می شود که در آب گرم موجود در دیگ گرمایش غوطه ور می شود، کویل مذکور برای توزیع در خروجی های آب گرم به خط سرویس آب گرم خانگی متصل می شود.

محدودیت قطعی و شناخته شده این شکل از سیستم آب گرم، ناتوانی آن در تامین آب گرم کافی در هنگام فعال شدن پمپ گردش خون و در نتیجه بازگشت آب سرد است. از رادیاتور تا دیگ. این جریان آب سرد به دیگ، لزوماً کویل آب گرم خانگی غوطه ور در آب دیگ را خنک می کند و در نتیجه آب سرد از خروجی های آب گرم گرفته می شود، حداقل در مرحله اولیه چرخه گردش، برخی معیارهای موفقیت نشان می دهد. در غلبه بر این مشکل با استفاده از ژنراتور آب گرم بیرونی دیگ به دست آمده است، اما ژنراتورهای مورد استفاده حجیم بوده و از نظر ساختاری برای سرویس و تعمیر مشکل هستند. هدف از اختراع منبع کویل دار غلبه بر محدودیت های فوق در سیستم های تامین آب گرم می باشد. هدف دیگر ارائه یک سیستم آب گرم ساده و کارآمد است که در آن آب گرم خانگی از خارج وارد دیگ گرم می شود. یک هدف دیگر، ارائه یک ژنراتور جدید آب گرم با طراحی ساده و با طول عمر طولانی است که بتواند به طور سودمند در یک سیستم آب گرم استفاده شود. هنوز هدف دیگر، تهیه یک ژنراتور آب گرم است که می تواند به تنهایی یا چندتایی مورد استفاده قرار گیرد و به راحتی مونتاژ شود.

منبع کویل دار بوسیله یا از طریق استفاده از یک ژنراتور آب گرم که اساساً شامل (الف) یک لوله بیرونی به صورت عمودی دارای دو پورت در نزدیکی هر یک از انتهای i است، و پورت‌های هر انتها با فاصله 180 از هم انجام می‌شوند (یعنی در جهت مخالف اشاره می کند) و پورت های بالایی و پایینی به طور متحدالمرکز با یکدیگر موازی هستند، و (ب) یک لوله داخلی که از انتهای لوله بیرونی گفته شده و از آن خارج می شود، بالا و پایین لوله بیرونی به طور هرمتیک در اطراف لوله مهر و موم شده است ، ابگرم مورد نیاز را تامین می کند. در هنگام استفاده، لوله بیرونی ژنراتور به دیگ آب گرم و لوله داخلی به مخزن ذخیره آب گرم متصل می شود.

چهار پورت در لوله بیرونی ژنراتور آب گرم موجود در منبع کویل دار  به ژنراتور(های) اجازه می دهد تا در صورت تمایل به افزایش ظرفیت به صورت موازی متصل شوند. هنگامی که یک ژنراتور منفرد در یک سیستم آب گرم استفاده می شود، یکی از پورت های بالایی و یکی از پورت های پایینی در لوله بیرونی درپوش هستند، درگاه های باقی مانده در لوله بیرونی به دیگ آب گرم وصل می شوند. هنگامی که از دو یا چند ژنراتور در منبع کویل دار  استفاده می شود، آنها به صورت موازی با پورت های بالایی مجاور در لوله های بیرونی متصل به یکدیگر قرار می گیرند و درگاه های پایین مجاور لوله های خروجی به یکدیگر متصل می شوند و یک پورت بالا و یک پورت پایینی روی هر یک از بیرونی ترین ژنراتورها باقی می ماند. در حین کار دستگاه منبع کویل دار ، درگاه بالایی باقیمانده در یکی از خارجی ترین ژنراتورها و پورت پایینی باقیمانده در بیرونی ترین ژنراتورها به دیگ آب گرم متصل می شوند. درگاه های بالا و پایین باقی مانده درپوش هستند. انتهای بالایی لوله های داخلی ژنراتورهایی که به طور موازی استفاده می شوند به یک هدر مشترک متصل می شوند که به نوبه خود به بالای مخزن ذخیره آب گرم( مخزن منبع کویل دار )یا نزدیک آن وصل می شود و انتهای پایینی لوله های داخلی ژنراتورها متصل می شود. هدر مشترکی که به پایین مخزن ذخیره یا نزدیک آن متصل است. منبع کویل دار  را می توان از لوله های معمولی ساخت و یا توسط لوله های مسی ساخت که به ویژه لوله مسی سازگارتر است. برای بالاترین راندمان، سطح مقطع لوله های داخلی و خارجی ژنراتور باید تقریباً با یکدیگر برابر باشد که اندازه لوله ها یا لوله های معمولی اجازه می دهد. آزمایش‌های عملکرد نشان می‌دهند که داشتن خطوط گردشی به اندازه ی مخزن ذخیره در اندازه کامل به اندازه لوله‌های مخزن ذخیره‌سازی سودمند است، زیرا این امر ضریب بازیابی سیستم آب گرم خانگی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. اندازه یا ظرفیت کلی ژنراتور یا ژنراتورها با توجه به نیازهای خاص نصب، با استفاده از یک ژنراتور یا با استفاده چندگانه به صورت آماده متفاوت است. این ژنراتور بسیار کارآمد است و به عنوان جایگزینی برای نصب کویل غوطه‌ور، تامین آب گرم برای یک خانواده بزرگ هفت نفره با سه حمام و یک لباس‌شویی دائماً مورد استفاده را ثابت کرده است. در این نصب جایگزین از دو ژنراتور کوچک به صورت موازی به همراه یک مخزن ذخیره آب گرم 40 گالن استفاده می شود.

منبع کویل دار دارای ویژگی ها و مزایای مطلوب زیر می باشد. همانطور که قبلا توضیح داده شد، کارایی بالایی دارد. همچنین محکم است و می‌تواند برای مثال در یک سیستم آب گرم خانگی بدون استفاده از آویز یا تکیه گاه شل نصب شود. یک مزیت مهم دیگر، عدم وجود هرگونه اتصال سرپوشیده یا نقطه مونتاژ روی لوله داخلی است که فشار آب شهری را در استفاده معمولی حمل می کند، یا لوله یا ژاکت بیرونی که فشار سیستم گرمایشی را کاهش می دهد (آب دیگ بخار). این کار نصب و تعمیر احتمالی را تسهیل می کند. مزیت دیگر منبع کویل دار، همانطور که قبلاً توضیح داده شد، این است که عملکرد پمپ گردش خون تأثیری بر جریان آب گرم به و از مخزن ذخیره آب گرم ندارد. یا جریان همرفتی آب گرم از دیگ گرمایش به و از ژنراتور یا ژنراتورهای آب گرم. از نظر متقاضیان، هیچ مولد آب گرم دیگری این مزایا را ندارد، حداقل به همان میزان.

اگرچه منبع کویل دار با اشاره خاصی به استفاده از آن در ارتباط با دیگ گرمایش آب گرم و مخزن ذخیره برای تامین آب گرم خانگی توضیح داده شده است، اما برای افراد متخصص در این هنر آشکار خواهد بود که ژنراتور را می توان در کاربردهای دیگری که نیاز به یک مولد آب گرم کارآمد یا به طور کلی مبدل حرارتی برای رسانه های مایع دارند نیز استفاده نمود. همچنین آشکار خواهد بود که فلزات ساختمانی می توانند برای کاربردهای خاص متفاوت باشند.

پس از این که اختراع را با جزییات خاص شرح دادیم، و روشی را که می توان آن را در عمل به کار برد، به آسانی برای افراد متخصص در این هنر آشکار خواهد شد که تغییرات، اصلاحات، کاربردها و بسط های بیشماری از اصول اساسی مربوطه ممکن است وجود داشته باشد. بدون انحراف از روح و محدوده آن ساخته شده است.

آنچه ادعا می شود این است:

1. یک منبع کویل دار شامل:

(الف) یک لوله بیرونی که در نزدیکی هر انتها دو درگاه دارد که هر کدام از یک عضو لوله‌ای بیرون زده با انتهای باز تشکیل شده است که در لوله بیرونی مهر و موم شده است، درگاه‌ها در هر انتها با فاصله 180 از هم، و درگاه‌های یک انتها به طور متحدالمرکز با آن‌ها موازی هستند. در انتهای دیگر؛ و

(ب) یک لوله داخلی که از میان و فراتر از انتهای لوله بیرونی مذکور امتداد می‌یابد، انتهای لوله بیرونی به‌وسیله شمع‌های فلزی مناسب درایو که از همان فلز لوله‌ها ساخته شده و در موقعیت خود جوش داده شده‌اند، در اطراف لوله داخلی به صورت هرمتیک مهر و موم شده است.

تفاوت منبع کویل دار با دیگ آبگرم :

منبع کویل دار یا همان ژنراتور آب گرم عموماً برای تأمین آب با دمای کمتر از جوش برای یک فرآیند صنعتی استفاده می شود. به عنوان مثال آبگرمکن شما در خانه شما است، آب گرم را به ماشین ظرفشویی و لباسشویی شما می رساند.

یک دیگ بخار را برای فرآیندی فراهم می کند که به دمای عملیاتی بالاتری نیاز دارد، یک مثال از خانه ممکن است یک بخارپز برنج باشد. در روزهای گذشته، از دیگ بخار یک موتور بخار برای راه اندازی و حرکت تجهیزاتی مانند لوکوموتیو یا کشتی استفاده می کنند. دما و فشار تفاوت اصلی منبع کویل دار با دیگ بخار می باشد.  

انواع منبع کویل دار :

منبع کویل دار بر اساس نوع کویل ، محل نصب و تعداد کویل به مدلهای زیر تقسیم می شوند:

1-     منبع کویل دار تک کویل و دو کویل

2-     منبع کویل دار افقی و عمودی

3-     منبع کویل دار با کویل استیل ، مسی و گالوانیزه

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتبا با منبع کویل دار به وب سایت سازآب مراجعه نمایید. خرید منبع کویل دار خود را از شرکت ها و تولید کنندگان با تجربه و معتبر بخرید.

 





:: برچسب‌ها: منبع کویل دار , قیمت منبع کویل دار , خرید منبع کویل دار , فروش منبع کویل دار , تولید منبع کویل دار ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: